Notorycznie kierowcy zapominają o tym, że płyn, który znajduje się w układzie hamulcowym, traci swoje właściwości. Powodem takie zaniedbania mogą być problemy z hamowaniem, a w najgorszym przypadku mogą przestać spełniać swoją funkcję.
Właściwości płynów hamulcowych
Standardowe płyny hamulcowe przeważnie są bardzo mocno higroskopijne. Oznacza to, że wchłaniają wilgoć z otoczenia, nawet jeśli znajdują się w środku całego układu. Zasada higroskopijności jest taka, że im więcej wody w płynie, to ma on niższą temperaturę wrzenia. Należy zatem pamiętać, że jest to najistotniejszy parametr, a wilgoć jest bardzo szkodliwa podczas gwałtownego i intensywnego hamowania.
Co zrobić jeśli płyn hamulcowy się zagotuje?
W momencie gdy płyn się zagotuje, to w układzie hamulcowym pojawiają się pęcherzyki gazu. Przez to wyżej wymieniony układ przestaje przekazywać siłę z pedału hamulca do tłoczki w zaciskach. Takie zjawisko poznaje się najczęściej po tym, że pedał „wpada w podłogę”. Aby uniknąć takiej nieprzyjemnej sytuacji, należy co około 60 tysięcy kilometrów wymienić płyn hamulcowy. Szczególnie trzeba mieć to na uwadze w nowych samochodach, które wyposażone są w układy EBS czy ESP. Przez to są one bardzo czułe na to, jaka jakość płynu jest w układzie. Aby wszystkie układy prawidłowo działały, należy także sprawdzić, czy jest on odpowiednio lepki. Umożliwi to szybkie zmiany ciśnienia, które nastąpią w układzie hamulcowym.
Jaki płyn wybrać?
Jednym z płynów hamulcowych, który spełnia wyżej wymienione wymogi, jest ten firmy Bosch, a dokładniej DOT 4 HP. Szczególnie jest on polecany do nowych samochodów. W nich oprócz odpowiedniego płynu należy pamiętać o regularności jego wymiany. Bardzo często zdąża się, że jesteśmy zmuszeni to użycia testera diagnostycznego. Za jego pomocą możliwe jest otwarcie zaworów układu hydraulicznego np. w ESP. Bez wykonania takiej czynności, w zakamarkach systemu samochodowego, może zostać stary płyn, a układ hamulcowy nie będzie odpowiednio odpowietrzony. Skutkiem tego może być niższa skuteczność hamowania na drodze.