Wydaje się, że o sinikach spalinowych każdy z nas wie wystarczająco dużo. Jedni stawiają tutaj na jednostki benzynowe. Inni natomiast wyżej cenią sobie Diesle. Nie chcemy rozstrzygać, kto ma rację, bo znając życie ta leży pewnie gdzieś pośrodku. Zamiast tego, skupić się chcemy na historii silników spalinowych. Kiedy się ona zaczęła i jak się toczyła? Myślimy, że wielu ich historia może zaciekawić.

Nikolaus Otto

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_Otto

Wspominając o historii silników spalinowych, nie wolno nie napomknąć o jednym z wynalazców. Mowa o osobie, jaką jest Nikolaus Otto. To właśnie od jego nazwiska zaczyna się historia takich silników, a miało to miejsce w roku 1876. Skonstruował on wówczas pierwszy czterosuwowy silnik benzynowy o zapłonie iskrowym. Następnie ten niemiecki wynalazca eksperymentował z tą konstrukcją przez ponad dekadę. Oczywiście równolegle kilku innych wynalazców prowadziło podobne badania.

Jak sama zresztą nazwa wskazuje, silnik o zapłonie iskrowym potrzebuje iskry. Za tą odpowiada natomiast świeca zapłonowa. W cylindrach silników dochodzi natomiast do kontrolowanych wybuchów paliwa, które jest zmieszane z powietrzem. Taka mieszanka przez zawory dostaje się do komory cylindra. Same zawory decydują natomiast o ilości oraz momencie, w którym to mieszanka paliwowo-powietrzna dostaje się do silnika.

Po dostarczeniu mieszanki przesuwający się do góry tłok ja spręża, po czym w odpowiednim momencie świeca uwalnia iskrę wywołującą wybuch. Ten wypycha tłok w drugą stronę i tak dalej. Prawda, że proste?

Rudolf Diesel

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel

Jak wiele w kontekście stworzenia silników spalinowych zawdzięczamy Niemcom, sugeruje to, że pracowało nad nimi wielu naszych zachodnich sąsiadów. Dwie dekady po Otto swój silnik spalinowych zaprezentował inny wynalazca, Rudolf Diesel. Jak nie trudno się domyślić ten odpowiada za silniki wysokoprężne. Wpadł on bowiem na pomysł wykorzystania jako paliwa oleju napędowego, co zresztą dla wielu było sporym szokiem.

Zasada działania takich silników jest bardzo podobna, ale w Dieslach mieszanka paliwa i powietrza nie ulega zapłonowi wskutek powstałej iskry. W tym przypadku sama energia doprowadza do tak silnego ruchu tłoka, że sam spręża on taką mieszankę, doprowadzając do zapłonu bez konieczności dodawania iskry ze świecy. Stąd też określanie tych silników mianem jednostek wysokoprężnych.

Oczywiście obecnie dostępne na rynki silniki różnią się i to bardzo od tego, na co mogli sobie pozwolić w XIX wieku dwaj Niemcy, jak i wszyscy inni wynalazcy. Warto mimo wszystko wiedzieć, że silniki takie zawdzięczamy między innymi tym dwóm wynalazcom.

Nowoczesne jednostki napędowe znajdziecie Państwo między innymi na stronie lifanpower.pl, która jest własnością marki Lifan Power. Główna siedziba firmy, która zajmuje się dystrybucją silników spalinowych, znajduje się w Chinach, ale jej filię mamy także w Polsce. Wystarczy dodać, że jest to jedna z najbardziej cenionych firm na rynku, która odpowiada za tworzenie samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów czy motocykli.