1. Znaczenie chłodnicy w pojeździe samochodowym
Chłodnica, jeden z najbardziej niedocenianych elementów samochodu, który kojarzony jest nie tyle z jego istotną rolą, ile z koniecznością uzupełniania płynów i charakterystycznym obrazem dymu spod maski. Patrząc na podstawowe zasady fizyki i mechaniki, układ chłodzący silnika należy uznać za coś nad wyraz istotnego w prawidłowym działaniu jednostki napędowej samochodu. W historii istniało wiele koncepcji chłodzenia silników. W pierwotnej wersji wystarczające było chłodzenie poprzez wymuszony pęd powietrza, który generowany był w trakcie poruszania się samochodu do przodu. Niestety, ale w przypadku jednostek bardziej zaawansowanych i o większej pojemności, chłodzenie za pomocą powietrza posiadającego słabe właściwości termodynamiczne okazało się mało skuteczne. Dlatego też opracowano specjalistyczne układy chłodnicze, które wykorzystywały jako medium ciepła początkowo wodę, a potem bardziej specjalistyczne płyny.
2.Zasada działania chłodnicy samochodowej
Generalnie, zasada funkcjonowania chłodnicy samochodowej jest nad wyraz prosta i każdy, kto przynajmniej trochę słuchał na fizyce w szkole będzie w stanie bez problemów zrozumieć meandry działania tego istotnego podzespołu samochodu. Silnik w trakcie swojej pracy i spalania paliwa generuje duże ilości ciepła, którego nadmiar może doprowadzić do degradacji elementów metalowych silnika, a poprzez rozszerzalność temperaturową doprowadzić do rozszczelnienia i zaburzenia struktury poszczególnych elementów bloku napędowego. Temperatura jest także ograniczeniem dla prawidłowej reakcji mieszanki paliwowej i spalania. Chłodnica jest swoistym wymiennikiem ciepła pomiędzy blokiem silnikowym, a otoczeniem zewnętrznym.
W obrębie bloku silnikowego zlokalizowane są kanały chłodzące, w których przepływa ciecz chłodnicza, czyli medium. Najczęściej stosowanym środkiem chłodniczym jest glikol polietylenowy, który wykazuje duże ciepło właściwe i znaczną sprawność w przenoszeniu temperatury. Dobry płyn do chłodnic, jak ten – płyn do chłodnic, powinien także odpowiednio reagować na zmiany temperatury, co szczególnie jest istotne w warunkach klimatu umiarkowanego. W celu ograniczenia zamarzania cieczy chłodzącej stosuje się liczne dodatki, które ograniczają wykrzepianie środka pod wpływem niskiej temperatury. Następnie ciecz chłodząca jest transportowana przy pomocy pompy i przewodów do wymiennika, czyli radiatora. Tam dochodzi do oddawania ciepła do powietrza, którego ruch jest wymuszony poruszaniem się pojazdu, lub też na postoju- ruchem wentylatora.